Välkomna till Vetenskapenshus i Luleå den 10:e september kl 13.00. Det är vid gamla posten i korsningen Storgatan och Kungsgatan.

Vi har i Pcf Norrsken lyckats få Per Gulbrandsen som själv har haft prostatacancer att komma upp till Luleå och prata om sex och lust. Vi som har drabbats av prostatacancer äger också rätt till att få ha livskvalité. Sex och lust är livskvalité för de flesta av oss. Per har en stor erfarenhet av att informera och utbilda och öppna våra sinnen. Per börjar sin föreläsning kl 13.30 - 14.45 och ni kommer att ha möjlighet att ställa frågor efter föreläsningen. Efter Pers föreläsning bjuder vi på fika.

Föreläsningarna är öppna för allmänheten och inte bara för medlemmar.
Prostacancerförbundet fyller 25 år i år och mustaschkampen är en aktiviteterna som under 10 års tid har bidragit med 10 miljoner kronor till forskningen.

Klockan 15.15 kommer vi att presentera OPC  som står för organiserad prostatacancertestning. En mycket viktig del i vår strävan att hitta prostatacancer i tid. Vi beräknar att avsluta ca 16.30.

Hjärtligt välkomna till två intressanta föreläsningar som också är kostnadsfria.

Föredragshållare Per Gulbrandsen

Per har själv varit drabbad och vet exakt vilka problem vi män får av alla behandlingar . Lusten till sex kan försvinna lika fort som erektionen på grund av alla behandlingar .
För många män och par är det skam att prata om sex och lust. Livet blir förändrad men det är ingen katastrof.
Om allt det här kommer Per att berätta den 10:e september då vi har ett öppet seminarium med Per här i Luleå.
Prostatacancer kan förändra livet i grunden, även när cancern är bortopererad.
Per har egen erfarenhet om allt detta och han kommer öppet att prata om sina egna erfarenheter.  Per är ordförande för Prostatabröderna i Stockholm. Per är f.d. radioproducent och en erfaren föredragshållare om mäns sexuella hälsa.
Han bloggar också sedan fem år om sex efter cancer på Lem och liv, och har testat en mängd hjälpmedel, behandlingar och metoder för återställd erektion.
Han kommer personligt berätta om sökandet efter fungerande sexuell rehabilitering och hur det har påverkat hans liv och relation.
Utöver Pers föredrag kommer vi också att prata om OPT. Regionen har skickat ut brev till män som är 50 år och som är 56 år att det skall boka tid för PSA prov. Det är ett bra initiativ av regionen och vem vet. Vi kanske är på väg mot screeining.