Allas vår Sverige-resenär

”Hur har du det med prostatan?”
Frågan har Håkan Florin ställt säkert hundratals gånger på sina tre Sverige-runt resor.
- Den frågan har räddat många, i alla fall några, tror han. Ibland behöver man en liten knuff för att att ta det där PSA-testet. Är det min fråga som får iväg dom har jag lyckats, ler han.

20240806 133038

Håkan Florin och hans "firmabil"

Möten har det blivit, hur många vet han knappt själv. Tre somrar i rad har han och Aaron, (skyltdockan vid hans sida) fällt upp tältet på  stormarknader, mässor, marknader och på ödsliga torg. Överallt, från Boden till Ystad, har han varit, ibland flera gånger på samma plats.
- Att berätta om PSA är oerhört viktigt. Det är egentligen konstigt hur många män som inte ens vet att det finns, än mindre vilken betydelse det har. För mig var det lite av en slump att det togs men utan det provet hade jag inte stått här idag.

Okänt prov för många
När Håkan insåg hur stor okunnigheten kring prostatacancer ändå var, ville han göra något.
- Att PSA-prov för många är okänt - så får det inte vara. Jag måste hitta ett sätt att nå ut. Få  media att skriva. Han satte sig på en gågata i Karlstad, tre dagar i veckan. Allt fler samlades runt honom, ställde frågor, undrade. Sen kom lokaltidningarna, radion och SVT. Det rullade igång på allvar.

Ideellt arbete
Prostatacancerförbundet står för bil och övernattning, Håkan får inget betalt.
- Det är från min sida helt ideellt, men jag är pensionär så jag har tid och det jag har att berätta är viktigt.
Han är inte den som står och ropar på folk att komma till hans tält. Nästan lite blygt står han och väntar på att folk ska ta kontakt.
- Jag låter folk komma till mig. Jag går inte på någon, jag är ingen telefonförsäljare. Men jag kan ge min tid till andra. Låta berättelserna komma. För även om öppenheten har ökat är det ändå svårt för många män att erkänna att sjukdomen sitter där den sitter.

Förutom att berätta och lyssna säljer han också kepsar, mössor, reflexer, tröjor och annat för att stödja Prostatacancerförbundet.
- Det är en viktig bisak att få in pengar till förbundet men det viktigaste för mig är ändå samtalen. På dom platser där jag står kommer folk från alla samhällsklasser, gamla och unga, män och kvinnor.

Besöka alla ICA Maxi butiker
Idag är han med på Prostatacancerföreningen Östs sommarmöte i Vadstena. Många vill skaka hand, berömma, säga ett ”bra jobb Håkan”. Han berättar om platser han varit på. Om när tältet blåst iväg över torget, när regnet fått tälttaket att bågna. Men också om soliga fina dagar med viktiga och bra samtal.
Nästa plan är, om allt går i lås, att nästa sommar besöka alla ICA Maxi butiker i landet.
- Att det fanns så många som 90 stycken visste jag inte, vi får se hur det ska gå, säger han.