Årets Urologivecka hölls i Norrköping

Årets Urologivecka var förlagd till Norrköping och Louis de Geer. Veckan är en ”branschträff” för de som arbetar med urologi eller en proffessionsövergripande urologisk kongress som det står i programmet.

Mats Och Håkan Mindre

Mats Hirschman och Håkan Florin som båda är med i Prostataförbundets fotokalender.

Program
Programmet var omfattande med många intressanta föredrag, utställare från läkemedelsbolagen och deltagande från några intresseorganisationer varav PCF Öst var en av dessa.
Prostatacancerförbundet var också representerade av bland annat Håkan Florin, Magnus Klang och Lars Tomasson.

Fotokalender
På bilden poserar Mats och Håkan som båda är med i Prostatacancerförbundets fotokalender. En kalender som tagits fram för att uppmärksamma prostatacancern och få alla män att tänka till. Kalendern säljs till förmån för de regionala föreningarna och Mustaschkampens räkning.

Urologisk grundskola
Ett av passen under torsdagen var en tredelad föreläsning varav en av föreläsningarna handlade om prostatacancer. Leo Stenström, ST-läkare, redogjorde för prostatans funktion och dess utveckling: Han redogjorde även för två av de tre behandlingsmetoderna, operation och strålning. Dessa två är de metoder som en överväldigande majoritet av de som fått diagnosen har att välja mellan. Cellgiftsbehandling är det ett mindre antal patienter som får.
Leo sa vidare att p
rostatacancern är den ”äldre mannens” cancer vilket gör att det sällan diagnosticeras för personer under 45 år.
Leo pratade sedan om riskfaktorerna för att få prostatacancer vilka de vanligaste är hög ålder och förekomst av prostatacancer i familjen.