Strålande sommarmöte i Vadstena

För första gången anordnade de fyra prostatacancerföreningarna i sjukvårdsregion öst ett gemensamt sommarmöte; Vadstenamöte.

Img 2378

Mingel vid Vadstena folkhögskola

I strålande sol träffades ett 80-tal medlemmar från de fyra prostatacancerföreningarna i sjukvårdsregion öst på sommarmöte i prostatacancerns anda. Det var allvar, skratt och umgänge i en skön blandning som gjorde att deltagarna trivdes.

Inledning

Vadstenamötet, som hölls på Vadstena Folkhögskola, inleddes av PCF Öst ordförande Gert Malmberg som hälsade alla välkomna och samtidigt nämnde just det att mötet skulle bli en blandning av allvar, skratt och umgänge, en trekombination som är betydelsefull och som vanligtvis alla möten inom föreningen innehåller.

Allas vår egen Sverigeresenär

Första talare på Vadstenamötet var Håkan Florin, en person med ett stort engagemang för Prostatacancerföreningen i Värmland där han är ordförande och på förbundsnivå där han är ledamot i förbundsstyrelsen.
Håkan har gjort tre Sverigeresor var i han har åkt från Haparanda till Ystad och informerat om prostatacancer, värvat medlemmar till de regionala föreningarna, samlat in pengar till "Mustaschkampen" m m. Det har blivit många nätter på hotell och väldigt många mil på våra svenska vägar.
I Östergötland har Håkan besökt Norrköping och Linköping vid ett flertal tillfällen vilket PCF Öst är mycket tacksamma för.

Förbundets nyvalde ordförande

Vadstenamötets andra talare var Prostatacancerförbundets nyvalde ordförande, Magnus Klang, som hade vikt en dag för att besöka Vadstena, träffa medlemmar och hålla ett föredrag var i han presenterade sig själv men även lyfte betydelsefulla frågor för honom och Förbundet.
Magnus är uppväxt i Linköping men har senare bott i Landskrona vilket har gjort att Landskrona Bois, fotbollslag i Superettan, låg honom varmt om hjärtat. Magnus har spelat fotboll, gillar whiskey och vin, åker skidor, arbetar i läkemedelsindustrin och bor numera i Malmö.

Magnus berättade, med ett stort engagemang, om förbundets mål om att alla män ska omfattas av ett system med screening. Detta för att kunna få en tidig upptäckt för de män som får diagnosen prostatacancer. En tidig upptäckt som skulle kunna minska både det fysiska och psykiska lidandet.

Ett annat viktigt mål för Magnus och Förbundet är att kirurgin fungerar bra, att man som patient ska kunna få information om vilka kirurger som är duktiga och vilka som kanske behöver vidareutbilda sig. Detta för att få en lärande organisation inom kirurgin och en trygghet som patient.

Ett tredje mål som Magnus belyste var att väntetiderna inför en operation måste kortas. Vissa regioner har redan rimliga väntetider men tyvärr är det alltför många regioner som har alldeles för långa väntetider med orimliga konsekvenser för de som väntar på sin behandling.

Förlösande skratt

I Välkomsttalet lyfte PCF Öst ordförande Gert fram att Vadstenamötet skulle innehålla allvar, skratt och gemenskap. Därför var programmet även laddat med programpunkter som gav deltagarna tillfälle att få skratta och umgås. Att få träffa och prata med andra medlemmar, som kommer från andra orter, skapar goda band och kan även ge nya information och kunskap om sin sjukdom.

Ambitionen för de fyra patientföreningarna är att Vadstenamötet ska bli en återkommande aktivitet som föreningarna anordnar tillsammans. Det innebär att nästa år kanske sommarmötet hålls på en annan plats men med ett lika bra och trevligt upplägg som Vadstenamötet hade.