Soligt besök vid Tåkern

Medlemmar i PCF Öst med respektive besökte Naturum, Tåkern.

Tåkern 2024 08A

På spaning

SamvaroI ett fantastiskt fint väder besökte en grupp medlemmar och respektive fågelsjön Tåkern, inte långt ifrån Ödeshög. Besöket var en medlemsaktivitet som riktade sig till naturintresserade medlemmar men också till medlemmar som vill träffas, få prata med andra som är i samma situation och ta en promenad i lagom takt.
Att få träffas och prata, få skratta åt roliga skämt i en grupp med gubbar som alla har fått diagnosen är extra betydelsefullt för en person med prostatacancer.

Guidad turUnder besöket fick gruppen även en guidad tur av Hanna från Naturum. Hanna är utbildad biolog och arbetar på Naturum med bland annat att guida grupper av besökare, skolklasser och andra. Hanna berättade på ett mycket engagerat och kunnigt sätt om de fåglar som finns i Tåkern, om Tåkerns historia och den verksamhet som Hanna och hennes arbetskamrater bedriver i Naturum.

Rikt fågellivTåkern har ett mycket rikt fågelliv och nu på våren är det speciellt eftersom många av de häckande fåglarna antingen har fått tillökning i familjen eller snart ska få det.
Gruppen från PCF Öst tog även en promenad rätt ut i vassen och besökte ett vindskydd, som har byggts av en grupp arkitektstudenter, för några år sedan, i ett projekt som heter ArkNat (Arkitektur i naturen).

Glada och nöjdaEfter guidning, korvgrillning och besöket i vassen så åkte var och en hem till sig men alla hade fått en lättsam dag i ett fantastiskt väder. Alla hade även fått en dag då tankarna på cancern hade skingrats och andra funderingar och lärdomar tagit plats i huvudet istället. Dessutom hade säkert flera i gruppen lärt känna några  nya personer som sitter i samma situation som en själv men som kanske hade inspirerat dem till att utan tvekan fortsätta kampen mot cancern.