PCF Öst besökte Kärlekens trädgård

I ett strålande väder anordnade PCF Öst ett besök i Kärlekens trädgård. En trädgård fylld av vackra blommor och många intressanta skulpturer.

Vackra blommor hos Kärlekens trädgård

Rhododendron, rhododendron och åter rhododendron
Det var vad som mötte när ett drygt tjugotal medlemmar från Prostatacancerföreningen Öst besökte ”Kärlekens trädgård” utanför Gryt i slutet av maj. Karola Messner och Jan Gillquist har tillsammans skapat ett veritabelt paradis vid Östersjöns kant.

Ett 25 0000 kvadratmeter stort paradis som formligen exploderar i färger och dofter. Överallt Rhododendron, röda, vita, gula. Dom finns i regnbågens alla färger.

Från tall och gran till prunkande paradisKarola Messner berättade utförligt om växter och odlingssätt. Men främst om hur detta gamla fiskarhemman där gran och tall tidigare dominerade nu förvandlats till ett ställe där trädgårdsintresserade flockas. Där minst 700 rhododendrer planterats på torvbäddar. Där statyer tittar fram mellan buskarna. Där dammar med näckrosor stilla flyter på ytan och där små bäckar porlar mellan grova stenar. Och överallt blommor av alla sorter.
När rhododendronbuskarna slutat blomma då tar rosorna vid - drygt 1000 stycken. Vissa blommar ända in i november.

Men också lite allvar
Men väl så viktigt för oss deltagare var samvaron och samtalen medlemmarna emellan. Att vid lunchen dela bord med andra som har liknande erfarenheter. Här talade vi öppet om inkontinens, smärta och oro. Hur vi som män hanterar vår tillvaro. Men också att som partner höra hur andra levt med sina drabbade män.