Intervju med Förbundets ordförande

- Det är bara en tidsfråga innan alla män från drygt 45  års ålder kommer att kallas till screening och undersökning för prostatacancer.
Det säger Magnus Klang ny ordförande i Prostatacancerförbundet.
- Hur många liv som  kommer att sparas  är svårt att veta men det handlar om många, säger han.

20240806 132649

Magnus Klang - förbundsordförande

Prostatacancer är den vanligaste formen av cancer för män. Drygt 2 000 dör varje år, närmare 11 000 diagnostiseras.
- Via en screening, där man kallas till en undersökning når man de män som idag inte i tid får sin diagnos. Och vi vet att för att framgångsrikt  behandla den här sjukdomen, är det viktigt att den upptäcks så tidigt som möjligt.
Idag förekommer  i några regioner en viss form av screening Män över 50 år informeras i brev om möjligheten att testa sig. Av de kontaktade anmäler sig 30 till 40 procent. Detta att jämföras med mammografin där man kallas till en undersökning, då kommer runt 80 procent. Betydligt fler.
- Det är dags för regionerna att vakna till på allvar för det är i grunden regionernas ansvar att män och kvinnor behandlas likvärdigt, säger Magnus Klang.

Vissa regioner är snabbaVid Prostatacancerföreningen Östs sommarmöte i Vadstena fortsatte Magnus Klang att tala om regionerna.
- Hur är det möjligt att vården ser så olika ut i landet? Vissa regioner har långa väntetider andra har korta köer. Vissa regioner är snabba med att ta till sig och använda nya och moderna mediciner medan andra väntar.
- Det är dags att införa någon slags myndighet som kan styra upp regionerna. Det borde  vara en självklarhet att vården ser likadan ut oavsett var man bor,

Eget val - En annan självklarhet, kan man tycka säger Magnus Klang, är att jag som patient borde kunna välja kirurg. I stort sett alla andra områden i samhället kvalitetssäkras det. Man kan till exempel se vem eller vilka som är bäst på sina jobb. Inom läkarkåren ligger man lågt om detta men jag vill ju bli opererad av den bäste.Fram med siffrorna! säger Magnus Klang.

Alla män kan bli drabbadeEn stor utmaning både för vården och för prostatacancerföreningen är att nå de män som av sociala, språkliga och kulturella orsaker är svåra att nå med information.
- Vi alla måste bli bättre på information på andra språk, bli bättre på att komma ut till andra områden än dom vi är vana vid, bli bättre på att förstå andra kulturella synsätt, för alla män kan ju bli drabbade.

Till sist poängterar Magnus Klang att även om män i allmänhet har blivit bättre på att att berätta och prata om sin sjukdom så:
- Vi har blivit bättre men är ändå inte tillräckligt bra för vi är ju män, avslutar Magnus Klang.