Årets bussresa gick i västerled

Årets bussresa med PCF Öst gick till Stjernsunds slott och Karlsborgs fästning

Stjernsund 1

Stjernsunds slott

Tidigt på morgonen träffades deltagarna på PCF Östs bussresa, en bussresa ordnad och subventionerad av föreningen för sina medlemmar. Att resan startade tidigt på morgonen var inget större problem för de ressugna utan alla bordade bussen med glatt humör och en förhoppning om en intressant och trevlig resa.

Stjernsunds slott
Första stoppet var vid Stjernsunds slott där deltagarna fick en guidning på slottet. Guiderna berättade om slottets historia. Slottet har ägts av rika familjer och under en del av 1800-talet var slottet i familjen Bernadottes ägo. Slottets interiör är välbevarad och de kunniga guiderna poängterade många detaljer från väggarnas och golvens utseende till sista ägarinnans tandborste som stod kvar i ett glas i badrummet.

Karlsborgs fästning
Efter en välsmakande lunch på Bistro Rödesund anlände bussresan till Karlsborgs fästning. Guiderna var väl insatta i fästningens historia. Genom en ordentlig promenad inne i det s.k. slutvärnet fick deltagarna känna på hur det var att vistas i fästningen både under krigiska och fredliga förhållanden.

Efter en historiskt laddad dag åkte deltagarna hem med säkerligen mången ny kunskap om Stjernsunds slott och Karlsborgs fästning. Säkerligen hade även deltagarna fått lära känna andra medlemmar som kanske de fått goda råd ifrån eller också givit goda råd till om deras gemensamma sjukdom.