Under november har Prostatacancerförbundet sedan flera år en kampanj som heter ”Mustaschkampen”. Under november 2022 har vi i PCF Öst följt upp den kampanjen lokalt med en variant som har fått arbetsnamnet ”Vi finns för dig”.
Med den kampanjen har vi som mål att få kontakt med de personer i Östergötland som har prostatacancer men som inte har kontakt med vår förening. Nu är det säkerligen så att alla med prostatacancer inte behöver ha kontakt med vår förening, men vi tror att det finns många personer som skulle må mycket bättre av att ha kontakt med just vår förening. Dessutom, ju fler medlemmar PCF Öst får desto mer väger vårt ord i diskussioner med regionen och andra som arbetar med vårdfrågor.
För att kunna komma ut med ett budskap behövs det mediekanaler. Ett exempel på en mediekanal är Facebook var vår kampanj ”Vi finns för dig” har exponerats i under hösten 2022. En annan mediekanal är dagstidningar och de fyra största dagstidningarna i länet ägs av en stiftelse som heter NTM Media. NTM Media äger Motala-Vadstena tidning, Corren, NT och Folkbladet. Det gör att det var enkelt för oss att få ett bra genomslag för vår lokala kampanj genom att samarbeta med just dem.
NTM Media har även hjälpt oss i produktionen av kampanjen, genom att deras reklambyrå Fluid, har tagit fram de annonser vi har använt oss av i tidningarna och i sociala medier. NTM är en stiftelseägd koncern som har som mål att agera långsiktigt med främsta syfte att bedriva publicistisk verksamhet. NTM är en av Sveriges största koncerner för lokal media med en kärna i det redaktionella arbetet i deras mediehus.
Besök gärna NTM Medias hemsida för er kontakt med dem!