Möt spindeln i nätet för regionens prostacancervård!

På Prostatabrödernas medlemsmöte 7/11 möter vi Anna Kristiansen, onkolog på Karolinska Universitetssjukhuset, processledare för Region Stockholms hela prostatacancervård och tillförordnad ordförande i RAG PC, den stora regionala arbetsgruppen för prostatacancer.

Starttid: torsdag 7 nov., kl 16:00
Sluttid: torsdag 7 nov., kl 18:00
Plats:

Kraftens Hus, Hantverkargatan 45, hus G längst ner i parken t vä bakom Landstingshuset. T-bana Rådhuset, eller buss 3. Goda P-möjligheter med infart från Södra Agnegatan.

Anna Kristiansen, onkolog och processledare för regionens prostatacancervård

I RAG diskuterar ledande beslutsfattare och personal regelbundet hur PC-vården kan utvecklas och förbättras, och vår ordförande Per Gulbrandsen är en av två patientrepresentanter. Som ordförande har Anna Kristiansen falkblick och vet det mesta om hur PC-vården mår i regionen, vad som är mest spännande och vad som måste förbättras.
Anna berättar själv:

”Mitt kliniska arbete är inriktat på uro-onkologiska diagnoser, med särskilt fokus på prostatacancer, och forskningsmässigt är jag ansluten till ProBio-gruppen vid Karolinska Institutet (Pro-Biogruppen studerar patienter med spridd icke-hormonkänslig PC, vår not).
Jag ser mycket fram emot att träffa er på mötet den 7 november. Nedan följer några punkter som jag gärna vill presentera och diskutera med er:
* Arbetet som processledare och våra aktuella fokusområden
* Onkologiska nyheter i det nationella vårdprogrammet NVP.
* Flaskhalsar inom prostatacancervården i regionen, baserat på analys av SVF (Standardiserat vårdförlopp). Vad behöver förbättras8?”

Ja, det finns mycket att prata om! T ex:

- Kommer vi att få PC-centrum nu, som kvinnorna har Bröstcentrum?
- Varför kallas bara 50-åringar till PSA-prov, när alla kvinnor i åldrarna 40-74 kallas till mammografi?
- Varför screenas vi för tarmcancer, men inte för PC som dödar fler?
- Varför skyddas inte tarmen med spacer vid strålning, som utomlands?
- Varför tillåts oerfarna kirurger operera, och vilket samband har det med de många svåra biverkningar som drabbar oss?
- Varför nekas vi använda 1177:s nya gratisverktyg för sexuell rehabilitering?

Det finns massor att tala om, och Anna Kristiansen har koll på det mesta. Det kommer finnas smaskig fika för 40:-/kuvertet. Närstående självklart också välkomna!

💙 OSA till prostatabroder@gmail.com senast 5/11 💙

Varmt välkomna!