Möt författaren Mattias Beijmo på vårens sista medlemsmöte

På medlemsmötet 13/6 möter vi Mattias Beijmo, författare till boken ”Priset på liv: Värdet av en far” om han och hans obotligt prostatacancersjuka fars resor till finska cancersjukhuset Docrates.
Dessutom får vi höra det senaste om regionens stora utredning om att korta köer och inrätta prostatacancercentra, samt en styrelsemedlems berätta om hur han upplevde Prostatacancerförbundets rehabvecka i Höör nu i maj.

Starttid: torsdag 13 juni, kl 16:00
Sluttid: torsdag 13 juni, kl 18:00
Plats:

Adress: Hantverkargatan 45, hus G längst ner i parken t vä bakom Landstingshuset. T-bana till Rådhuset, eller buss 3.
Goda P-möjligheter med infart från Södra Agnegatan.

Författaren Mattias Beijmo. Foto: Lisa Matisson

- VAD KOSTAR ETT LIV?
När Mattias Beijmos pappa Urban diagnosticerats med spridd, aggressiv prostatacancer erbjuder svensk sjukvård honom endast morfin och palliativ vård i livets slutskede. Kort sagt, en dödsdom.

I Finland däremot finns det en behandling som kan förlänga hans liv med många år. Problemet är bara att den är dyr. Och svensk sjukvård vägrar betala. Men är inte svensk cancervård världsledande?
Hur kan Region Västmanland neka en behandling som bevisligen ger resultat, och som EU-landet Finland kostnadsfritt erbjuder sina medborgare?

Ställd inför sin fars situation tvingas Mattias Beijmo fatta ett beslut. Ska han ta strid mot myndigheterna och hjälpa Urban ekonomiskt till rätt behandling – eller ska han låta pappa dö? Hur mycket klarar han att betala för sin pappas överlevnad? Det som är en filosofisk tankelek för de flesta blir plötsligt konkret verklighet. Hur mycket kostar det att hålla pappa vid liv ännu ett år?
Vad är det värt att barnen får ha sin farfar kvar i livet, ett år till eller mer?

Mattias Beijmo (f 1974) är författare, digitaliseringsexpert och musiker. Han skriver regelbundet i ­Aftonbladet, ofta i skärningspunkten digitalisering, demokrati och samhälle. Nu kommer han till vårt medlemsmöte och berättar i samtal med vår ordförande om de dyra resorna med pappa till privatkliniken Docrates i Finland, och alla lärdomar från den tiden.

Boken ”Priset på liv”

Ljudboken “Priset på liv” (finns på alla plattformar)

Mer om Mattias Beijmo

UTREDNINGEN OM NYA PROSTATACANCERCENTRUM IGÅNG
Vår adjungerade styrelsemedlem, Prostatacancerförbundets vårdpolitiske talesperson Calle Waller kommer för att att berätta det senaste om regionens nya utredning om en jämlikare PC-vård med kortare ledtider (väntan på behandling) och inrättandet av 3-4 prostatacancercentrum.

Vi träffade Hälso- och sjukvårdsförvaltningens utredare häromdagen. Hon visade sig vara förnämligt påläst, och har redan tagit till sig och förstått våra argument fullt ut. Mycket spännande utveckling!

PROSTATACANCERFÖRBUNDETS REHABVECKOR EN SUCCÉ
I maj genomförde Prostatacancerförbundet i samarbete med CancerRehabFonden årets första rehabvecka för prostatacancerdrabbade män. Vår nye kassör Jimmy Stenström har just återvänt från den på Lydiagården och kommer berätta lite om vad han fick uppleva.

Det har också blivit hög tid att ansöka till höstens rehabplatser. Höstens två inplanerade rehabveckor äger rum vecka 39 Frötuna Gård & Retreat i Uppsala respektive vecka 43 på Lydiagården i Höör. Programmet leds av legitimerad personal och innehåller bl a kostråd, fysisk aktivitet, samtal i grupp, yoga/mindfulness och avslappningsövningar. Veckan på Lydiagården kommer även att erbjuda program för de närstående som deltar.

Ansökningsperioden är öppen till och med 17/6 kl 11.00. Ansökan görs på Prostatacancerförbundets webbplats under Nyheter.

VARMT VÄLKOMNA TILL MÖTET 13/6, TA GÄRNA MED PARTNER!
Varmt välkomna till detta vårens sista medlemsmöte på Kraftens Hus, torsdag 13/6 kl 16:00. Det kommer finna fika med färska bullar för 40:-

Vänliga hälsningar

Per Gulbrandsen