Prostataaktivister och filmare i spännande event i Norrtälje

Mustaschkampens Håkan Florin blev i veckan utnämnd till Årets Hälsohjälte på Folkspels gala, och när han igår tillsammans med ledande Prostatabröder samlade in nya medel till cancerforskning i Norrtälje, förevigades allt av unga dokumentärfilmare.

IMG 2074

Under hela onsdagen mötte ledande aktivister i Prostatabröderna tillsammans med prostatacancer-hjälten Håkan Florin nya kunder på väg ut och in på ICA Kvantum Flygfyren i Norrtälje. Här svarade Prostatahjältarna på frågor om prostatacancer, delade ut viktiga broschyrer om denna lömska sjukdom, värvade nya medlemmar till patientföreningen och samlade in nya medel till livsavgörande cancerforskning.

Allt filmades av ett team unga filmstudenter från Stockholms Universitets journalistutbildning. Under en dryg månad följer teamet ett par av styrelsemedlemmarna i Prostatabröderna i deras cancerresa. Resultatet kommer att bli deras examensarbete, och planeras bli klart för visning till hösten 2023.

Per Gulbrandsen

Senast uppdaterad 03 oktober 2023