Mustaschkampen - Sverigeresan

5E223C38 EB68 4669 B2EE 7C01604D591F

Håkan Florin - Mustaschkampen

I augusti-september beger sig Mustaschkampen ut på en sex veckor lång Sverigeturné. Huvudsyftena med resan är att samla in pengar till Prostatacancerfonden och genomföra en digital namninsamling för införande av nationell screening för prostatacancer.

Mannen som ska resa runt på de svenska vägarna i sommar är eldsjälen Håkan Florin, ledamot i Prostatacancerförbundets styrelse och ordförande i Prostatacancerföreningen Värmland. På 29 platser i landet kommer han tillsammans med de lokala patientföreningarna förutom att samla in pengar och namnunderskrifter även sprida information om prostatacancer, värva medlemmar till föreningarna och sälja produkter.

Ni kan träffa Håkan Florin och oss i ProLiv Kronoberg tisdagen den 31 Augusti vid ICA Maxi i Växjö för att höra mera och få information om kampen mot ProstataCancer.                                                                       Vi finns på plats mellan 11.00 -17.00

– Jag ser fram emot en fantastisk resa. Det ska bli otroligt kul att få möta människor i hela landet och sprida Mustaschkampens viktiga budskap, säger Håkan Florin.

En av Prostatacancerförbundets mest angelägna frågor är införandet av nationell screening för prostatacancer, vilket saknas idag. Tidigare har diagnosmetoderna inte varit tillräckligt säkra och det har varit risk för att många män behandlas i onödan. Men utvecklingen har gått fort och de senaste åren har prostatadiagnostiken förändrats i grunden.

Några regioner har startat egen prostatacancertestning, medan övriga endast kommit till diskussioner, tagit vissa politiska beslut men sammantaget har besluten kommit i långbänk och någon testning har inte kommit igång. Flera internationella studier visar att om screening införs kommer dödligheten i prostatacancer minska med 40 procent. EU-kommissionen rekommenderar sina medlemsländer att införa screening.

– Nu finns det metoder som kan avgöra hur pass allvarlig en prostatacancer är och detta ger en god grund för införande av screening, säger Kent Lewén, ordförande i Prostatacancerförbundet.

För att visa att det finns ett folkligt stöd genomför Prostatacancerförbundet tillsammans med våra patientföreningar en digital namninsamling för införande av nationell screening för prostatacancer. Ambitionen är att kunna överlämna namnunderskrifterna till Socialdepartementet vid Sverigeresans sista stopp i Stockholm den 15 september. Ett symboliskt datum, eftersom det är den internationella prostatacancerdagen.

Senast uppdaterad 28 augusti 2021