Resa till Nora och Pershyttan

 

En varm sommardag den 19 augusti gjorde 46 medlemmar i Arosgubben en dagsresa till Nora och Pershyttan.

20150819 Nora Gothlinska Garden

Bilder från Göthlinska gården. Foto: Sven Torstensson

Resan började med att ordförande Claes-Henry Falck hälsade alla välkomna och berättade om målet med dagens resa och om sitt långa engagemang i NBVJs Veteranjärnväg och dess verksamhet i Nora, där han är aktiv medlem. Sven Torstensson berättade sedan om Göthlinska gården i Nora, som vi också skulle besöka.

Vid framkomsten till Nora väntade ett stort fikabord i Vagnverkstaden, varefter vi gruppvis fick en guidad visning av Göthlinska gården. Guiden berättade att A Göthlin kom till Nora 1882 från Viby i Närke, som kronolänsman och köpte gården år 1886, som tidigare ägts av flera läkare. Familjen bestod av paret Göthlin med tre barn, två ogifta flickor, som bodde kvar på fastigheten till sin död, utan att göra några större förändringar i eller på fastigheten. Sonen blev professor i Uppsala och yngsta dottern Ingrid, som dog 1961 efterlämnade en i stort sett orörd fastighet med många gamla och vackra inventarier med mängder av fina möbler, konstverk och porslin mm. Allt förvaltas nu av en stiftelse.

Efter en Nora-glass i parken åkte vi sedan med rälsbuss till Pershyttan. Kunnig guide var Leif Wester, som berättade om både bergsmansbyn i Pershyttan med dess hyttor och gruvor och om den verksamhet som bedrivits där. Han berättade även om Sveriges första järnväg Nora-Ervalla, som invigdes 1856 och som delvis bevarats som museijärnväg och som nu drivs och underhålls av NBVJ, som är en ideell förening med säte i Nora.

Efter middag i solskenet utanför den restaurerade restaurangvagnen i Pershyttan åkte vi tillbaka till Nora, där vi fick en initierad genomgång av både lilla lokstallet, som nu är museum och stora lokstallet med verkstad. Leif Wester och Claes-Henry Falck berättade om allt som förvarades där och om den verksamhet som medlemmarna ägnade sig åt som t ex renovering och upprustning av en del av de lok och rälsbussar mm som man hade uppställda därinne.

Vid återfärden till Västerås fick vi ägna oss åt lite hjärngymnastik genom att försöka besvara ett antal kluriga fågelfrågor, som Sven Torstensson sammanställt.

Bo Nilsson


Senast uppdaterad 11 juli 2020