We Want You ! Hedersplakett 2021 Håkans 10 år Stort tack Forshaga MC Glad Midsommar (1) Redo för nya äventyr Plötsligt kanske det händer? Prisras på hormonläkemedel Mustaschmilen-spring för varandra Ny studie om strålbehandling i Sverige Framtidens behandling ? PinkBlue i Munkfors Nytt insamlingsrekord EU-positiva till screening Nyhetsmorgon - tv4 (1) Hockeyallsvenskan 4/11 Musik i Mitt i City Carlstad Crusaders Föreläsning 24/11 FBK- Örebro 26/11 Regeringen om tidig upptäckt 30/11 BIK Karlskoga - Björklöven Vårt mål är 1 000 medlemmar God Jul & Gott Nytt År (1) Nytt År Skräddarsydd behandling Gör som Lars rösta på Håkan Screening OPT eller.. Hedersplakett 2022 Husbilslandet (1) ICA Maxi Bergvik (3) Stora Coop bergvik (1) CancerRehabfonden Fokala behandlingar Glad Påsk (1) Stora COOP Kristinehamn Filipstad Sommarkväll på udden 5 juni Prostatacancerdagen Julkalender (1) Vårdkostnader OPT-Värmland=Bäst i Sverige? Prostatacancerboken Mål och vision Nydiagnostiserad Sexuell rehabilitering CancerRehabfonden (1) (1) Potensmedel Mustaschkampen (1) Blått ljus Prostatacancer Sven-Ingvars Bilreklam (1) Kunskapsbank Värmländsk studie Mustaschkampen 2022 Håkan söker 100 000 män! Prostatagubben Mustaschkampens Ge-handel Cancergolfen Utställning (1) Utställning (2) Köp årets Julkalender Aktuella forskningsobjekt Männens kokbok Allmän screening-När då då ? Ny metod ska minska impotens Mustaschkampen 2022 (1) Karolinen Karlstad i blåljus Mitt i City (2) Pinkblue Weeks Heja Munkfors Café Haga Karlstad Boksläpp i Mitt i City Allmän screening? Nytt forskningsprojekt Väntetiderna måste minska! Önskerepris i Mitt i City Stort tack! 20 270:- Närmare en allmän screening EU kommissionen om allmän screening Färdplan cancer Glad Lucia Lovande forskning Kritik mot sjukvårdsregionerna Prostatacancerfonden (1) Världscancerdagen 4/2 Som en smart bomb PCF Värmland Årets eldsjälsfinalist 1 av 3 Efterlysning (1) ICA Maxi Bergvik (2) Regionernas blinda fläck ICA Maxi Kristinehamn 27 svenska män Rehabilitering Mustasch PTNS ICA Maxi Bergvik (4) Hagadagen Stora Coop Bergvik (2) Tillsammans är vi starkare CancerRehabFonden (1) Årets Eldsjälsgala Sveriges nationaldag Trevlig Midsommar ! Nationell vårdförmedling Sommarmässa 2023 Glad sommar Smedjans dag Ulvsby 1177 Föreläsning 22/10 Allmän screening Tidig upptäckt av prostatacancer räddar liv Diagnos Önskerepris Prostatacancerförbundet Allhelgonahelgen PCF Värmland (1) PCF Värmland (2) Thermia Arvika Medlemsantal Prostatacancerfonden (2) Taxbox Julklappstips Julhälsning (1) Årets cancerforskare Debatt PSA-test

Tiden från diagnos till behandling

Blå Mustachen

Begreppet prehabilitering handlar om tiden från diagnos till behandlingsstart. Här fastställs mannens utgångsstatus, eventuella funktionsnedsättningar samt behov av åtgärder utifrån fysisk förmåga, psykologiska aspekter och livsstil. Tillsammans planerar patienten och vårdpersonalen om det behövs någon förändring för en optimal hälsa och sjukdomsprognosen samt att minska risken för komplikationer och biverkningar. Att bedömma den sexuella funktionen och att ge information om hur olika behandlingsaltenativ påverkar den sexuella förmågan kopplat till rehabiliteringen. Stresshantering och avslappningsövningar är av värde både före och efter den aktiva behandlingen. Kontaktsköterskan har en central roll i detta och kan vid behov också hänvisa vidare till kurator.

Utdrag ur boken: Bra att veta om Prostatacancer Sveriges vanligaste cancersjukdom

Utgivare: Prostatacancerförbundet 2023

Boken kan köpas genom föreningen:  Pris 248:- exkl.frakt. Medlemspris: 100:- exkl.frakt

Vid intresse hör av er till föreningen på tfn: 072-2152696 eller på mail: pcfvarmland@yahoo.com