Öppet brev till Vårdcentralerna. Ansök till vårens rehabvecka. Medlemsinformation Perituskliniken ingår avtal med Region Skåne Kevin var bara 38 när han fick prostatacancer: ”Undersök er!” Cancerdrabbad läkare fann fint stöd i ProVitae 25 år av kunnigt stöd till prostatacancerdrabbade Mustaschkampen 2023 "För många adminstratörer och för få läkare" IFK-chef gör kampanj - mot prostatacancer . "Självklart" Öppet brev till regionpolitiker och tjänstemän Målsökande molekyler Ny Onlinemottagning för cancerrehabilitering Anders Bjartells föreläsning 14 januari 2023 "Helt oacceptabla väntetider" - Artikel i Kristianstadsbladet 26 januari 2023. Cancerpatienter missas av vården ! - Artikel i Kristianstadsbladet 25 januari 2023 Läkaren missade att ta PSA-prov - Artikel i Kristianstadsbladet 25 januari 2023 Tidig upptäckt räddar liv ! Mustaschkampen är igång ! Mustaschkampen 2022 Mustasch-walk 2022 - PO Dahl vandrar i Osby och Östra Göinge kommuner Mustaschrun Grillkväll 10 augusti Jan Frick prisas ! ProVitaes Informationscentra är invigt ! Bilder från Årsmötet Prostatacancerföreningen om väntetiderna: ”Katastrofalt” ProVitae har skaffat en lokal ! Tack till Glimma Hockey ! Bilder från Julbordet i december 2021 Mustaschkampen pågår för fullt ! Mustaschkampen är igång ! ( 2021 ) Bad i Furuboda simhall Sverige Runt med Mustaschkampen Mårtenstorp mot prostatacancer Rosa-Blå-Bollen 2021 Bilder från Årsmötet & grillkvällen i Furuboda Titta in i vårt Bildgalleri ! Golftävlingen ROSA-BLÅ-BOLLEN 2021 ORGANISERAD PROSTATACANCERTESTNING Nu kallas skånska män till test för prostatacancer. ROSA-BLÅ-BOLLEN 2020 Covid-19-information / Aktiviteter Prostatacancervård i Coronavirus-tider Tack-brev från Lunds Universitet Äntligen rättvis prostatacancervård i Skåne ! Öppet brev till vårdcentralerna Erfarenheter från EAUs möte i Köpenhamn 16-19/3 2018 Någon att prata med Rehabiliteringsvecka för män Det oärliga spelet om operationsrobot till CSK

Ansök till vårens rehabvecka.

Under 2024 fortsätter Prostatacancerförbundet att erbjuda fler prostatacancerdrabbade möjlighet att delta i ett specialanpassat rehabprogram. Den 5 februari klockan 11.00 öppnar ansökningsperioden till vårens rehabvecka.

Pexels Marcus Aurelius 6787408 (1)

Foto: Marcus Aurelius, Pexels.

Rehabprogram i vår:

Vecka 21 - Lydiagården i Höör.
18 deltagare. Ankomst till Lydiagården söndagen den 19 maj, programmet avslutas fredagen den 24 maj.

Programmet leds av legitimerad personal och innehåller kostråd, fysisk aktivitet, samtal i grupp, yoga/mindfulness och avslappningsövningar.

Ansökningsperioden till rehabprogrammet vecka 21 kommer vara öppen från och med 5 februari klockan 11.00 till och med 19 februari klockan 11.00.

Rehabveckan är kostnadsfri för deltagarna – mat, boende och rehabprogram ingår.
Observera att resor till och från Lydiagården bekostas av deltagaren.

Rehabprogrammet sker i samarbete med CancerRehabFonden

Kriterier för att kunna söka till ett rehabprogram:

• Att du genomgått primärbehandling (operation och/eller strålning).
  • Att det har gått minst 6 månader mellan avslutad behandling och startdatum för rehabprogrammet.
  • Att du själv kan sköta din hygien (till exempel klä på dig och duscha själv), sköta din medicinering och förflytta dig.

Dessutom bör du vara medlem i någon av Prostatacancerförbundets patientföreningar. Om det blir stor efterfrågan på platserna till rehabveckan kommer Prostatacancerförbundet att lotta ut platserna bland inkomna ansökningar.

Ansök här!

--------------------------------

Om Lydiagården

Plats: Lydiagården, Långstorp 118, 243 93 Höör.
Utförare: Lydiagården AB.
Boende: I eget rum med dusch och toalett.
Tillgänglighet: Grusväg leder fram till fastigheten och parkering finns i nära anslutning. Byggnaden har trappor men hiss finns att tillgå. För att delta i CancerRehabFondens rehabprogram måste du själv kunna ansvara för hygien, medicinering och förflyttning.
Mer information: Lydiagårdens hemsida.

Kommande rehabprogram:

Prostatacancerförbundet har även bokat in två rehabprogram i höst. Ansökningsperioden till dessa två program kommer att offentliggöras senare under året.

Vecka 39 - Foodpower Uppsala på Frötuna Gård.
14 deltagare. Ankomst till Frötuna Gård måndagen den 23 september, programmet avslutas fredagen den 27 september.

Vecka 43 - Lydiagården i Höör.
Närståendevecka, 13+13 deltagare. Ankomst till Lydiagården söndagen den 20 oktober, programmet avslutas fredagen den 25 oktober.

Senast uppdaterad 03 februari 2024