Sommar. Njut av natur och kultur i vårt vackra landskap.

Passa på att resa i Skåne under sommaren 2024. Det finns aktiviteter för alla. Natur, kultur, marknader, mat... Det är viktigt att hålla igång kropp och knopp. Inte minst för dem av oss som väntar på behandling eller behöver rehabilitera sig efter den.

20240520 103905

Sommar. Prästkragen får symbolisera sommar i Skåne.

Skånetrafiken erbjuder Sommarbiljetten till extrapris fram till 30 juni. Köper man biljetten före denna datum så behöver man bara betala 595 kr. Annars 829 kr. Du åker på den biljetten i  hela Skåne perioden 15 juni till 15 augusti. Åker du själv inte så mycket? Du kan låna ut din biljett. Se mer på https://www.skanetrafiken.se/biljetter/biljettertillskaneochdanmark/

Vad ska man då hitta på när man nu kan åka i hela Skåne? Du kan ta dig ut i naturen. Skåne har en lång kust av mycket skiftande karaktär. Det finns vandringsleder och cykelleder i stort sett över hela Skåne. Mer eller mindre krävande. Ofta framgår det av beskrivningarna av rutterna.

Sport att utöva eller följa när andra utövar? Falsterbo horse show. Tennis i Båstad. Åhus bjuder på bollspel på Täppet.

Kultur finns det i mängder! Sommarteater dyker upp på de mest oväntade ställen. Konst på våra museer och på många slott. Musik i olika kyrkor och utomhus.

Marknader. Många traditionstyngda och av olika karaktär. Kivik, Degeberga och Helsingborg är några orter med välkända marknader.

Senast uppdaterad 02 juni 2024