Bussutfärd till Kristianstad och Åhus torsdag 12 september 2024 (heldag)

Detta blir en heldag till "En god bit av Skåne". Vi räknar med att lämna parkeringen vid Malmö opera klockan 08.00. De som väljer påstigning i Trelleborg lär få räkna med start en timme tidigare. De som väljer Lund som påstigning får lite bättre tid på sig. Motsvarande ordning i andra ändan. Hur vi än lägger upp dagen så är målet att hålla oss inom 12 timmar!

Kristianstads Vapen Inscannad

Kristianstads officiella vapen. Kong Christian IV:s vapen utgör grunden.

Det finns en mängd besöksvärt och "matnyttigt" i denna nordöstra del av Skåne. För många är Kristianstad känt för alla sina militärer.  Utöver två regementen flera olika staber.

Vidare fanns en mängd järnvägslinjer som så småningom alla kunde angöra Kristianstad C. Ett litet järnvägsmuseum finns vid Kristianstad södra.

Staden brukar framhålla sin starka livsmedelssektor. Slakteri, mejerier, bryggerier, brännerier. Mycket kopplat till betor, potatis och äpplen. Mårten Perssons valskvarn som gav upphov till all offentlig konst som finns i Kristianstad.

Vi ska få tid till en gemensam eftermiddagsfika med vår syskonförening i Kristianstad - Provitae -  och kan då höra om hur de lägger upp sin verksamhet.

Rimligtvis ska vi belysa föregångarna till Kristianstad. Vä, som Gustav II Adolf brände ner. Plus Åhus. Känt för vodkan, ålen och glassen.

I Kristianstad tar vi en kort tur inom Trefaldighetskyrkan med sin berömda orgel från 1600-talet. På väg till muséet ser vi Kronohuset, som byggdes såväl för Skånska hovrätten som militär verksamhet. Inne på muséet ska vi få lite om staden militära ben, silversmidet och olika katastrofer som drabbat staden.

Vi hade ursprungligen tänkt - och bokat - ett besök på Absolut Country i Åhus. Tyvärr meddelade de redan i februari att den populära besöksverksamheten läggs ner. Men vi ska få lite inslag från Åhus olika verksamheter genom en Åhusbo i fjärde generationen. Han berättar lite om tobaken, ålen, "Spritan", kravallerna och Åhus glass. När vi träffar vår syskonförening ska vi försöka få den glassen (Otto-glass idag) till kaffet.

Vi vill hålla programmet så att vi håller oss inom 12 timmar! Klockslag är preliminära. Vi kommer att ha ett stopp i Lund utöver numera sedvanliga platsen på Malmö operas parkering, Malmö. Sannolikt också att vi hämtar och lämnar ett gäng i Trelleborg, som då får räkna med längre resdag än övriga.

Anmäl dig till Marianne Cronquist!

Hon har telefonnummer 070-5827228 eller över e-post: m.cronquist@telia.com