Bussturen 2023 - Så bar det iväg!

2023 års bussresa omfattade två dagar till Tyskland (Schleswig-Holstein) Det var i Husum som vi övernattade. En kanaltur i Friedrichstadt (lilla Amsterdam i Norden) hann vi med under hemresan. Upplägget rönte ett extremt stort intresse.

Husum

Bussresan inleddes Tisdag 5 september-(tidigt på morgonen). Det blev en tur om två dagar till Tyskland Schleswig-Holstein med orterna Flensburg, Husum.

Uppsamlingsplatser

05.30 Lund- Scandic Gastelyckan. Därefter kör bussen till

06.15 Trelleborg- Centralstationen.

07.00 Malmö OBS påstigningsplats Operaverkstaden. Parkeringen där är vald för att det är enklare att komma till med buss och bil men inte minst för att hållplats Triangeln ligger cirka 400 meters promenad därifrån. Triangeln är knutpunkt för Pågatågen, Ö-tågen och nästan samtliga av Malmös lokalbussar. Många regionala bussar stannar på Södervärn men därifrån går ett stort antal lokalbussar till just Triangeln

Utfärden mer i detalj

Efter påstigningsplatsen i Malmö körde bussen över Öresundsbron, korsade Själland och på andra sidan Stora bält stannar vi

09.00 för en förmiddagsfika på Knudshoved, Fyn och vi ges möjlighet att använda toaletterna på detta rastställe. Turen fortsätter över Fyn och Jylland. Nästa mål är

13.00 lunch på Hansens Brauerei i Flensburg http://www.hansensbrauerei.de/

16.00 ankomst till hotellet Altes Gymnasium Hotel, Husum

Hotellet har utrymmen med bad, bastu och gym. Badrock och handdukar på rummet.

Eftermiddagstimmar på egen hand för utforskning av stadens utbud.

19.00 Gemensam middag (inkl 1 glas sekt, 2 glas öl/vin/vatten och kaffe).

Dag 2

07.00 Frukost
09.15 Utcheckning, inlastning i buss, avresa

10.00 Kanaltur i Friedrichstadt (lilla Amsterdam i Norden) En liten stund på egen hand i den lilla charmiga byn.

12.00 Lunch (inkl 1 dryck) på Hoffmanns Holsteinichses Haus i Friedrichstadt.

Efter lunchen färdas vi genom Nordfrieslands vackra och platta landskap som är mycket snarlikt Holland

På återresan gör vi också ett stopp för lite gränshandel i Flensburg.

Därefter kör vi vidare genom Danmark, med toalettpaus på Knudshoved, Fyn och passerar slutligen gränsen till Sverige.

Beräknade ankomsttider i Sverige:

22.00 Malmö, Operaverkstaden.

22.45 Trelleborg C