En dagsresa i Östergötland

Den 18 och 25 augusti avgår bussen från Norrköping resecentrum 08.00, från Linköping fjärrbussterminal 08.35 och från Motala resecentrum 09.20 till det första målet Strand som var författaren Ellen Keys privata hem vid Vättern. Huset från 1912 är bevarat i ursprungligt skick och vi får vid en guidad tur både kunskap om personen Ellen Key och en insyn i hur ett finare hem kunde se ut för drygt 100 år sedan. Bland annat kan vi avnjuta konstverk av prins Eugen, Carl Larsson och Anders Zorn.

På förekommen anledning vill vi meddela att resan den 25 augusti går i omvänd riktning med första målet Övralid och slutar vid Ellen Keys privata hem vid Vättern.
Detta på grund av en missuppfattning mellan Ellen Key och bussbolaget.

Efter besöket på Strand åker vi till Starby Hotell i Vadstena där vi äter lunch.
Vi fortsätter på temat författare vid Vättern med en guidad visning av författaren Verner von Heidenstam och hans Övralid. Även där får vi en guidad visning som avslutas med kaffe och dopp i Farfarsstugan.

Vi beräknar vara tillbaka i Norrköping vid 18-tiden.

Östergötland

Landskap Östergötland

Anmäl dig till Lars Löwanius via e-post till:
lars.lowanius@gmailmail.com eller tfn: 013-158469. Endast medlemmar, anhörigmedlemmar och stödmedlemmar i PCF Öst kan delta i utflykten och frågan om medlemskap skall vara klart innan man anmäler sig.
Medlemmar och anhörigmedlemmar betalar subventionerat pris 300 kr för bussresa, lunch och kaffe, stödmedlemmar betalar 600 kr för detsamma.

Anmälan för att delta är obligatorisk och bindande.
I anmälan skall anges:
- antal personer
- eventuell matallergi
- val av datum för utflykten, 18/8 eller 25/8
Bussen tar endast 50 personer per resa. ”Först till kvarn” gäller.
Anmälan skall göras i perioden 5 – 11 augusti för båda resorna.

Senast uppdaterad 22 juli 2022

Fler aktiviteter