Bussresa med PCF Öst till Stjernsunds slott och Karlsborgs fästning

Karlsborgs Fästning

Karlsborgs fästning

Program

Avresa07:20 Norrköping Resecentrum, 08:00 Linköpings Fjärrbussterminal, 08:45 Motala Central.

Resplan I år går resan runt Vättern och besöker ett mycket intressant ställe.

Resans första besök är på Stjernsunds slott strax utanför Askersund. Slottet anses vara ett av Sveriges vackraste med vatten på tre sidor och en sällsynt välbevarad inredning från 1850-talet, då den kungliga familjen Bernadotte ägde slottet. Här serveras kaffe och smörgås och ni har tid att besöka deras gårdsbutik och utställning innan det blir en guidad tur.

Därefter fortsätter resan till Karlsborg och lunch på Hotell o Bistro Rödesund som ligger strax innan nästa besök vilket är Karlsborgs Fästning.
På fästningen följer vi med en guide på en unik guidad tur genom fästningen med krutrök, kanoner och äventyr! Gruppen kommer att delas upp i två grupper om max 24 personer i varje.
Turen börjar med en film som tar oss bakåt i tiden till år 1865 och hur livet på fästningen kunde ha tett sig då. Sen tar ni er ner i de mörka, underjordiska gångarna där krutröken ligger tät, kanonerna mullrar, golv skakar och råttorna väser….

I Gravkaponjären finns autentiska miljöer uppbyggda. Plötsligt har du kommit hem till förvaltare Forsberg och får se hur han levde. Du får göra ett besök i guldvalvet med hundratals guldtackor för att slutligen ta del av livet på Bulta-Majas krog. Det här är en guidetur du kommer minnas länge! Efter en stund i museet på egen hand går sedan resan tillbaka till Östergötland.

På hemvägen blir det inga stopp så kom ihåg att ta med er något att äta på vägen hem. Vi beräknar vara åter i Linköping ca 19:30.

PrisKostnaden för att åka med på resan som medlem är 400 kronor och som stödmedlem och ej medlem 890 kronor. Betalningen sker via Swish 123 5570148 eller kontant vid avresa. I priset ingår förmiddagskaffe med smörgås på slottet Stjernsund, visning av Stjernsunds slott, lunch på Hotell Rödesund, guide/visning på Karlsborgs Fästning och fri tid på musèet

Anmälan startar måndagen den 8 juli och slutar fredagen den 12 juliAnmäl ditt deltagande till resan genom att kontakta föreningens sekreterare Lars Löwanius. Ring på telefon 070 11 37 437  eller via mail lars.lowanius@gmail.com

Senast uppdaterad 12 maj 2024

Fler aktiviteter