Golftävling Mustaschkampen samlade in 49 000

Efter ett år bortavaro på grund av tävlingsförbud i Sverige var det åter åter åter dags för den som många spelare uttryckte sig "viktigaste Årets tävling" Mustaschkampen, och som arrangör kan man bara hålla med. Varje år dör det ca 2500 män i Prostatacancer. För att förbättra denna statistik genomförs Mustaschkampen, som är Prostatacancerförbundets kampanj för att bidra till forskning, utveckling och bättre vård, och samtidigt sprida kunskap om Sveriges vanligaste cancersjukdom: prostatacancer. Prostataföreningen Gävleborg och andra patientföreningar i landet bidrar tillsammans med lokala företag och enskilda till insamlingen. Även detta år har vi i Prostataföreningen Gävleborg fått mycket gud som svarar från företag, föreningar och privata givare. Hudiksvalls Golfklubb är det störste givaren genom att erbjuda oss en perfekt och personlig utan kostnad bidrar med alla avgifter så går till insamlingen. Även Golfkrogen bidrog med att 20:-/köpt lunch denna dag gick till insamlingen och bjöd alla deltagare på kaffe efter 10 hål Tack ett 50-tal företag i Hudiksvall och Söderhamn var givmilda, dels genom bidrag ekonomiska på 10 000: -. Prisbordet, även det skänkt av företag till ett värde av omkring 25 000: -. De 30 bästa lagen av de 80 som ställde upp denna dag fick lov att hämta priser i tävlingen för dagens tvåmanna-scramble. Inklusive bidrag,
startavgifter och försäljning, räknar vi med att ca 49 000 går till insamling Klockan 08.30 startade de första två av de 80 anmälda lagen och sista boll slog ut strax före klockan 15, så det blev golf hela dagen. Under de gynnsamma väderförhållandena som var blev det många slagg för Prostatacancern. Vissa av slagen var riktig bra och vissa gick åt skogen, män av alla par lyckades bollen på rätt sida fairway fick alla ett resultat.
Under dagen hade Prostataföreningen en information och försäljningstält flera av spelarna av spelarna köpte mustaschpins dels ville prata prostatacancer, och där vi efter bästa förmåga gav svar. Vid sidan om tävlingen hade alla chanser att delta i Puttningstävlingen som föregick under dagen. Där puttades en kvalificeringsomgång där målet sätta sätta 3 pollare i rad från 2 meter. Detta lyckades ett 10 tal spelare
med, då vilka gick till puttningsfinal. Där var det samma förutsättning fast nu på längre avstånd: 5 meter. Här fick vi se många fina puttar, män och missar och tills slampa kunde det koras en segrare. Göran Björke Hudiksvall fick mästarpriset, en fin bricka med godis från Fagerströms Karamellfabrik.
En tävling i tävlingen var att kora snyggaste mustaschen och den gick till bröderna Viktor och Emil Månström inte 12 år fyllda män med eleganta mustascher. Om än lite tusch så var de snygga.

Hur gick tävlingen? Det blev många fina resultat och prislistan mycket jämn, män till slut fick vi ett segrarpar. Det blev Greger Hansson och Jesper Jernlund som vann på 60 slagg och de fick gå fram och välja pris först. Jag sitter tacktal uttryckte Greger att tävla denna är inte bara en golftävling utan en viktig tävling för att hjälpa alla som forskar, arbetar, vårdar och upplyser oss om män om prostatacancer, och att vi i lilla Hudiksvall kan visa att vi kan hjälpa. Samtidigt tackade han för ett fint arrangemang och en fin bana. Applåder från publiken. Tvåa i dag blev Staffan Barås och Lars Larsson bara 0,5 slagg efter ettorna. Trea Niklas Hansson, Markus Dahlen på 61 slagg. Fyra Viktor Lindevik och Andreas Andersson 62,7, samma antal slagg hade femman Björn Siggeström och Margareta Pantzare.
Vinnare av närmast hål blev Göran Ivar på hål 7 med 1,78 m, på hål nio hette vinnaren Johan Björkén 15cm. På hål 13 hette vinnaren Erik Norman med 1,72 m från pinnen och slutligen Calle Lindh på hål 17 med 1,79 m från pinnen.
Prostataföreningen Gävleborg tackade spelare, funktionärer, sponsorer och Hudiksvalls GK för deltagande och givmildhet under dagen i vården till gagn i framtiden.

Senast uppdaterad 08 oktober 2021