Nyheter Personliga historier Nyhetsarkiv
Studie med kombinerad PET/MR–kamera Sexliv, impotens och screening Hur kan aktiv monitorering förbättras? Imponerande insamlingslopp av Prostataklubben Avancerad MR-teknik kombinerad med biopsi Europa Uomo behöver din hjälp Undersöker egenskaper hos cancerceller Vill utveckla nya MRI-metoder Utdelning av hedersutmärkelse Mustaschkampgolf 2021 Cykling i kampen mot prostatacancer AI kan hitta metastaser tidigare Ny metod för att diagnosticera spridd prostatacancer Lotterimiljoner trots pandemin Avgörande pilotprojekt i Skåne Två värmländska pristagare Erfaren mångsysslare i ny roll Stefan Sauk om sin prostatacancer Dags för Eldsjälsgalan - som i år kommer direktsändas Per-Anders Nygård - ny kampanjledare Mustaschkampen Widforss' fina butikskampanj resulterade i över 227 000 kronor Rekordhögt stöd till forskning och utveckling Hjärtligt bidrag från ideell förening Olov Berggren - ny generalsekreterare "Sluta försumma prostatacancerpatienterna" Vilken effekt har olika läkemedel? Studerar fetma i relation till prostatacancer Utvecklar och testar nya behandlingsmetoder Cykling mot prostatacancer Mer exakt och tillförlitlig diagnosmetod Nytt obeprövat sätt att behandla cancer Vill förbättra uppföljningen av aktiv monitorering Varför bildas metastaser i skelettet? Stöd för sexuell rehabilitering Forskar inom strålbehandling Datumlotteriet 2020 Fantastiska hederspristagare Coronapandemin Rekordbelopp från Värmland Ride Against Cancer Tio miljoner - forskning Eldsjälsgalan 2020 Salming, Sauk och Svenningsson – och den gemensamma nämnaren Dubblerat belopp till forskning och utveckling Aftonbladets granskning av prostatacancervården 50 000 kronor från Stiftelsen Bifrostbågen Coop – ny som huvudpartner Varför blir prostatacancer aggressiv? Ny kampanjsida för Mustaschkampen Ny bok om sex och samliv Världens näst bästa kokbok Miljonbelopp till Prostata- och bröstcancerförbunden Ny lokal i Boden Seminarium i Almedalen Ny reportageserie i DN Mc-kortege gav över 110 000 kronor Tre lyckliga hederspristagare Minskade biverkningar och effektivare behandling? Blå kokboken II till final Rekordhögt belopp till forskning Invigning av Prostatacancercentrum Butikskampanj gav över en halv miljon kronor Favorit i repris

Studie med kombinerad PET/MR–kamera

Jens Sörensen, adjungerad professor i PET vid Uppsala universitet, forskar för att via en avancerad teknik kunna mäta blodflödet i prostata vid misstänkt cancer.

Jens Sorensen

Foto: Privat.

Den viktigaste frågan med studien är att få svar på är om mätning av hastigheten på blodgenomströmningen i prostataförändringen kan användas som ett mått på hur aggressiv en tumör är och hur snabbt den växer. Detta forskningsprojekt har tilldelats 400 000 kronor från Prostatacancerfonden i år.

Här kan du läsa en artikel om Jens Sörensen.

Senast uppdaterad 29 december 2021