Potensläkemedlet Caverject slut i lager

Vi har fått information om att läkemedlet Caverject, som hjälper patienter med erektionsproblem, har tagit slut. Enligt tillverkaren Pfizer kommer det att dröja ända till slutet av april 2021 innan Caverject finns att få tag på igen.

Spruta

Tillverkaren Pfizer uppger i ett mejl att: ”På grund av kapacitetsbrist på fabriken …. har det dessvärre bidragit till en global restsituation och ytterligare försening av leverans”. Förbundet kan inte göra något åt denna globala rest, utan vi får förlita oss till de alternativ som står till buds om inte tabletter fyller sin funktion:

• Invicorp - injiceras i penisskaftet
  • Bondil - stift som införs i urinröret
  • Vitaros - kräm som införs i penisöppningen

Rådgör med din läkare! Alla tre läkemedlen ingår i subventionen.

Vad är Caverject:

Den aktiva substansen i Caverject är alprostadil. Alprostadil är ett ämne som finns naturligt i kroppen och som även kallas prostaglandin E1. Det vidgar blodkärlen så att blodflödet i penis förbättras. Därmed underlättas uppkomsten av en erektion.

Caverject är avsett för behandling av "erektil dysfunktion", vilket omfattar både svaga erektioner och impotens. Caverject kan också användas tillsammans med andra diagnostiska hjälpmedel när din läkare vill hitta den exakta orsaken till din erektionsstörning.

Källa: FASS

Senast uppdaterad 26 augusti 2020