TwitterFacebookInstagram  |  Logga in  |  Ge en gåva  |  Insamling  |  English

Andra berättar

Att drabbas av cancer eller att vara närstående till någon som drabbats av sjukdomen förändrar vardagen och synen på livet. Här har vi samlat länkar till webbsidor där patienternärstående och vårdpersonal delar med sig av tankar och erfarenheter.

Patienter

Här har vi samlat länkar till sidor med krönikor och reportage där mäns som fått prostatacancer delar med sig av tankar och erfarenheter.

Krönikor och reportage:

Närstående

Här berättar olika personer om de svåra känslor som ofta uppstår i samband med cancer och om det psykologiska stöd som de valt att få utifrån eller hur de tagit tag i oron på egen hand.

Kortfilm:
Radio:
  • Här berättar Josefine Holstenson om hur det var i tonåren när hennes lillasyster fick cancer: "Min syster fick cancer"
  • Här berättar Christina och sexologen Birgitta Hulter om den förlorade livslust och sexlust som Christinas man drabbades av under prostatacancerbehandlingen: "Den förlorade lusten"
Krönikor och reportage:

Vårdpersonal

Här har vi samlat länkar till sidor med filmer och reportage där vårdpersonal delar med sig av tankar och erfarenheter.

Kortfilm:
Reportage:

Här resoneras det om hur man kan bete sig när någon man känner får cancer ur olika perspektiv. Vi får möta kuratorn Sara Natt och Dag som möter flera sjuka och deras närstående i sitt jobb, samt Ingela Edlund som själv varit cancersjuk och Willy Silberstein som befunnit sig nära personer som blivit sjuka. Läs "Hur beter man sig när någon har cancer?"

• Stöd kampen mot prostatacancer