TwitterFacebookInstagram  |  Logga in  |  Ge en gåva  |  Insamling  |  English

Tidigare insamlingar

Under år 2012 ökade antalet insamlingar inom Prostatacancerförbundet och de 26 patientföreningarna. Ofta var det olika publika evenemang som till exempel tennistävlingar, motorcykelkorteger, bilrallyn, marknader och golftävlingar där Prostatacancerförbundets patientföreningar kompletterade med information och insamling.

Dessa aktiviteter genomfördes av föreningarna och enskilda aktörer med ett mycket begränsat stöd för Prostatacancerförbundet. Under 2013 utvecklar vi nu denna stödfunktion. Nedan följer exempel på insamlingar som genomfördes år 2012.

New balls, please..!

- aktivitet på Stockholm Open där If bidrog med över 100 000 kr

Vid 2012 års upplaga av If Stockholm Open blev cancerforskningen en av vinnarna. If’s initiativ ”New balls please..!” gav 200 kronor för varje serve-ess på centercourten vilket resulterade i totalt 100 400 kronor till Fonden mot prostatacancer. Tennisturneringen If Stockholm Open pågick 13 – 21 oktober i Kungliga Tennishallen. Under turneringen kom det att spelas många matcher på centercourten. Och för varje serve-ess i matcherna skänkte försäkringsbolaget If ett bidrag på 200 kronor till Fonden mot prostatacancer.

Varje serve-ess på centercourten noterades på en särskild publiktavla så att alla kunde följa hur bidraget växte under veckan. Tjecken Tomas Berdych vann If Stockholm Open efter att ha besegrat fransmannen Jo-Wilfried Tsonga i i finalen. Segersiffrorna skrevs 4-6, 6-4, 6-4, och han tog därmed säsongens andra titel efter att nyligen även vunnit i Shanghai.

If är titelsponsor för Stockholm Open sedan många år. Vi vill nu ta detta ett steg längre och göra en insats för cancerforskningen. ”New balls, please..!” är arbetsnamnet och vi hoppas att det blir ett ordentligt bidrag till arbetet mot prostatacancer, sade Katarina Mohlin, kommunikationsdirektör på försäkringsbolaget If om initiativet.

Prostatacancerförbundet såg också väldigt positivt på samarbetet.
 – Vi tycker självklart att detta är ett jättebra initiativ. Det ger ökad uppmärksamhet på att prostatacancer är Sveriges vanligaste cancerform och blir samtidigt ett värdefullt bidrag till forskningen. Kopplingen till tennis ser vi som extra rolig, säger Torsten Tullberg, förbundsdirektör i Prostatacancerförbundet.

Vättern Runt med Roberto Vacchi

Detta är min fjärde kollektion. I år vill jag slå ett extra slag för Blå Bandet och därför blev det till stor del blå färg på tröjan och en touch på byxorna. Den blå nyansen är svår att få exakt på en jpg-fil men vill ni se närmare vilken blåfärg det handlar om så kan ni söka efter PMS299.

Tröjan finns i två olika modeller. Dels Pro LZR som är superslimmad och dels också Elite LZR som är lite ledigare och inte lika åtsittande som Pro LZR.
Byxan är förstås värstingmodellen Pro LZR. (OBS! Det grå inslaget på byxan på bilden ovan stämmer inte, det är svart där också)

Det blå bandet visar att de som köper min kollektion är med och bidrar med 100:- per plagg till Prostatacancerfondens verksamhet.

Elitracing i Anderstorp med Prins Carl Philip

Jan "Flash" Nilsson tillsammans med Prins Carl Philip Bernadotte

Från tävlingarna i Elitserien i Racing/TTA på motorbanan i Anderstorp under Jan "Flash" Nilsson, ledare för Flash Engineering teamet och en av grundarna i TTA körde ett en-timmars lopp, Swedish GT, tillsammans med Prins Carl Philip. De turades om att köra. Prinsen verkade väl informerad om Prostatacancer. Under tävlingen delades 70 ex av Sten Nilssons häfte Prostatacancer ut samt broschyren Datumlotteriet och patientföreningen CaPriN:s "Kedjebrev" om Fonden mot prostatacancer.

Motorcykel-kortege i Uppsala

På lördagseftermiddagen den 8 september 2012 rullade drygt 30 mullrande motorcyklar inför storögda resenärer in på planen framför Uppsalas resecentrum. Det var MC-gänget Sport-Hoj Uppsala som ville skapa uppmärksamhet för prostatacancer och kampen för mer forskning och en bättre vård. Prostatacancerföreningen i Uppsala län mötte med information och broschyrer. Många passerande stannade upp en stund för att fråga och lyssna eller skänka en slant till forskningen.

Kortegeledaren Rune Divander och ordförande Prostatacancerföreningen i Uppsala län Calle Waller. Foto: motorcykelkege

• Stöd kampen mot prostatacancer