TwitterFacebookInstagram  |  Logga in  |  Ge en gåva  |  Insamling  |  English

En podd om cancer - Om prostatacancer

2017-12-06
Impotens och inkontinens är något många män har svårt att prata om. I "En podd om cancer" berättar Christer Ihregren från vår patientförening ProLiv Kronoberg öppet om hur han har påverkats av sin prostatacancer.
Bild

Prostatacancer är den vanligaste cancerformen i Sverige. Varje år drabbas cirka 10 000 män. Behandlingen leder ofta till impotens och inkontinens, något många män tycker att är både jobbigt och svårt att prata om.

Lotten Blomqvist, samordnare på Cancerrådet i Uppsala arbetar bland annat med införandet av kontaktsjuksköterskor för cancerpatienter. Lotten är även programledare för "En podd om cancer" som spelas in på Akademiska sjukhuset i Uppsala.

I det senaste avsnittet av "En podd om cancer" kan du lyssna på Christer Ihregren från vår patientförening ProLiv Kronoberg. I den 40 minuter långa podden berättar han hur  det varit för honom efter hans operation. I avsnittet medverkar även Eva Johansson, överläkare i urologi på Akademiska sjukhuset.

Här kan du lyssna på "En podd om cancer" med Christer.

Om podden:
En podd om cancer riktar sig till dig som lever med cancer, som drabbad eller anhörig. Här möts patienter och experter och delar med sig av sin erfarenhet och kunskap för att ge stöd, tips och råd. Podden spelas in på Akademiska sjukhuset i Uppsala. Nytt avsnitt finns tillgängligt var fjärde vecka.